Burnout: ce este sindromul de epuizare si cum poate fi evitat

Scris de tehnic

Atunci cand corpul iti da semnale de epuizare si stres, vei sti ca esti aproape de un episod de burnout. Sindromul burnout, cunoscut si ca sindromul epuizarii, este cunoscut drept o stare de oboseala severa, de obicei rezultata in urma unui program haotic din punct de vedere profesional.

 

Este foarte important sa iti dai seama din timp ce presupune acest sindrom, cum te poate afecta – implicit care sunt simptomele, dar si cum il poti combate, astfel incat sa iti poti relua viata in conditii normale, relaxate, si sa scapi de tensionarea zilnica.

/var/www/vhosts/kendrastudio.ro/httpdocs/wp-content/themes/kendra/single.php:50:
array (size=1)
  0 => 
    array (size=4)
      'url_meniu' => string '' (length=0)
      'meniu_faq' => string 'NU' (length=2)
      'sectiuni' => 
        array (size=4)
          0 => 
            array (size=4)
              ...
          1 => 
            array (size=4)
              ...
          2 => 
            array (size=4)
              ...
          3 => 
            array (size=4)
              ...
      'pozitie_box_cu_meniu_in_dreapta' => string '0' (length=1)

1. Ce este burnout-ul?

Burnout-ul reprezinta un sindrom psihologic, asociat cu epuizarea psihica, fizica si emotionala aparuta in urma unor factori excesivi de stres, timp de o perioada indelungata.

 

Sindromul de burnout nu reprezinta doar o mica problema care trece in urma unui somn odihnitor. Acesta este asociat cu diverse modificari la nivel afectiv si cognitiv, dar si cu o stare de depersonalizare, de epuizare, un sentiment de ineficienta si detasare. Practic, o persoana care se afla intr-o astfel de stare isi pierde motivatia si energia. Iar lucruri pe care inainte le-ar fi facut cu drag, in acel moment nu mai aduc vreo bucurie.

2. Cum se manifesta burnout-ul?

Burnout-ul apare, de cele mai multe ori, din cauza programului de munca haotic si excesiv. El nu trece cu pastile sau doar cu schimbarea stilului de viata, ci si cu o buna organizare a stilului de munca, a timpului liber, dar si cu o prioritizare a propriei sanatati psihice si fizice.

Acest sindrom reprezinta modalitatea corpului prin care transmite ca, din punct de vedere psihic, ceva nu este tocmai in regula si trebuie luata atitudine. Tocmai de aceea, este important sa acorzi atentie semnalelor pe care corpul ti le ofera de-a lungul timpului, pentru a constientiza in ce etapa te afli.

 

Pentru ca burnout-ul nu apare din nimic, ci este initiat de diversi factori declansatori (loc de munca, stil de viata si personalitate), iata o lista cu doar cateva dintre motivele carora trebuie sa le acorzi atentie pe parcursul vietii:

 

  • Lucratul excesiv, peste program;
  • Dorinta de a ajuta si multumi pe toata lumea;
  • Certurile sau neintelegerile cu apropiatii sau cu cele mai bune prietene;
  • Situatiile stresante;
  • Tendinta de perfectionism si de a detine controlul;
  • Desfasurarea unor activitati monotone si repetitive, care nu iti mai aduc satisfactii profesionale;
  • Dezechilibru intre viata personala si cea profesionala.

Cele mai importante cauze ale burnout-ului sunt strans legate de factorii profesionali. De cele mai multe ori, se intampla sa ai o echipa sau un sef nepotrivit sau toxic, care sa te impinga spre burnout fara a-ti da seama. Mediul de lucru, persoanele din jurul tau, dar si ceea ce faci, reprezinta un procent semnificativ in ceea ce priveste starea ta de bine. Tocmai de aceea, este important ca aceste trei elemente sa iti aduca bucurie zilnic, nu frustrare. Daca doar te afunzi in munca cat mai mult, eviti contactul cu echipa, seful, si incerci sa eviti orice forma de comunicare sau intelegere, inseamna ca ceva nu este in regula si trebuie investigat.

Atunci cand petreci o buna perioada din timp cu persoane care nu impartasesc aceleasi valori ca tine, ci doar incearca sa te exploateze si nu au grija de tine, atat emotional, cat si psihic, mai devreme sau mai tarziu vei ajunge sa te intalnesti cu acest sindrom de epuizare si sa il experimentezi pe propria piele.

 

Un alt motiv destul de des intalnit, tine de evitarea situatiilor mai putin placute. De exemplu, este posibil ca lucrurile sa nu mearga foarte bine in viata ta dintr-un anumit punct de vedere. Indiferent ca ai trait o trauma, te-ai certat cu cea mai buna prietena sau ai avut o experienta neplacuta iar relatiile s-au racit, toate aceste mici intamplari te vor afecta si se vor aduna pana cand vei ajung incet, dar sigur, la burnout. Este important sa nu eviti conflictele si discutiile dificile pe care stii ca ar trebui sa le ai cu anumite persoane, deoarece acest lucru te va face doar sa te afunzi si mai mult in munca sau chiar si in lucrurile care inainte nu iti faceau placere.

3. Cum se manifesta burnout-ul in videochat?

Din punct de vedere al locurilor de munca, burnout-ul era asociat, in trecut, cu domeniul de sanatate, politie, pompieri sau cu cei care se ocupau de diverse traume sau servicii umane. Insa, in prezent, burnout-ul acapareaza si alte categorii de persoane sau domenii de lucru, ca de exemplu invatamantul, munca de corporatie, industria horeca, chiar si industria videochat.

Cand vine vorba despre modelele de videochat, trebuie sa stii ca nici ele nu sunt mai prejos atunci cand vine vorba despre burnout. Toata lumea este vizata de acest simptom, indiferent de conditiile in care se afla sau locul de munca. Bineinteles, motivele pentru care se ajunge la burnout sunt independente de domeniu.

Nimeni nu are control asupra evenimentelor din viata personala sau munca, asa ca stresul contribuie foarte mult la accelerarea aparitiei burnout-ului. Modul in care se manifesta sindromul de epuizare cand lucrezi in videochat este asemanator cu modul in care s-ar manifesta daca ai avea un loc de munca clasic, cu un program de la 9 la 5.

 

Insa, tine minte un lucru important: chiar daca nu poti avea control asupra evenimentelor care te iau prin surprindere, poti totusi sa ai control asupra atitudinii pe care o ai in urma impactului lor, precum si a modului in care alegi, pe parcurs, sa te detasezi si sa iti creezi un spatiu imaginar in care sa te simti in siguranta.

 

In videochat, burnout-ul se manifesta la fel ca in cazul altor job-uri: stresul este la cote maxime, apare epuizarea fizica si psihica, energia este foarte scazuta, se instaleaza un program haotic, pe alocuri procrastinare, uneori chiar si conflicte generate cu restul echipei sau ganduri negative care iti acapareaza starea de zi cu zi. Grupate, acestea s-ar incadra in trei categorii principale:

 

  • Lipsa de organizare – te coplesesc activitatile de make-up & hairstyling, sedintele foto, sesiunile cu membrii, programul de zi/noapte;
  • Lipsa de productivitate – simti ca nu mai dai randament, nu iti mai place locul in care muncesti, te simti depasita de lucrurile pe care le ai de facut zilnic sau simti ca nu stii cum sa le abordezi;

Ganduri negative – te gandesti ca munca ta nu mai este apreciata, nu te mai identifici cu jobul pe care il ai, te simti exploatata si neapreciata, ii minti pe apropiati cu privire la pozitia pe care o ai.

4. Cum poate fi tratat sindromul de epuizare?

Desi este o boala cunoscuta si des intalnita in randul persoanelor tinere, este si foarte dificil de diagnosticat. In urma unor controale amanuntite, medicul specialist te poate ajuta in ceea ce priveste diagnosticarea, insa daca nu ai nicio problema, iar simptomele sunt inca prezente, exista cateva obiective pe care ti le poti impune pentru a indeparta efectele oboselii cronice din viata ta.

  • Ia o binemeritata pauza

A lua o pauza de la tot ceea ce te oboseste nu inseamna slabiciune, ci constientizare si curaj. Cateva zile sau saptamani in care sa nu mai ai contact cu niciun subiect legat de locul de munca si in care sa te detasezi complet, te pot ajuta sa iti revii. Daca faci acest pas, este recomandat sa schimbi mediul inconjurator, sa pleci intr-un oras diferit, de preferat in natura, un loc cu multa verdeata, soare, la mare sau la munte. Undeva unde sa te deconectezi de tot si sa iti pui gandurile in ordine, prioritatile si dorintele. Simplul proces de a planifica o vacanta departe de lucrurile care iti ingreuneaza fiecare zi iti va starni o euforie si o bucurie numai bune in procesul de recuperare pe care vrei sa-l incepi.

  • Identifica cum ai ajuns in situatia respectiva

Daca iti doresti sa nu mai treci niciodata prin starile pe care le-ai experimentat in timpul unui burnout, ideal ar fi sa iti dai seama cum ai ajuns in acea situatie. De exemplu, majoritatea persoanelor nu stiu sa spuna „nu” atunci cand chiar nu se pot ocupa de un anumit task sau, pur si simplu, nu isi doresc. Deseori, acest fenomen apare in cazul persoanelor care nu au incredere in sine absolut deloc. Din dorinta de a demonstra intotdeauna cat sunt de capabile, de a simti ca sunt utile si ca pot face o multime de lucruri, incearca sa ajute si sa multumeasca pe toata lumea, fara a mai tine cont de efortul pe care il pot duce o lunga perioada. Identifica motivul real al problemei si gandeste-te cu adevarat la cum poti imbunatati situatia in care te afli.

  • Implica-te in activitati creative

De cat timp nu ai mai participat la un workshop creativ? Ori poate chiar tu sa te ocupi de o activitate handmade, ca de exemplu sa cosi, sa pictezi, sa faci fotografii prin oras sau chiar sa scrii intr-un jurnal tot ceea ce iti sta pe suflet? Daca raspunsul tau este „de mult timp”, ar fi o idee buna sa schimbi acest aspect si sa te implici in cat mai multe activitati care sa te deconecteze de la starea pe care o ai. Facandu-ti astfel de obiceiuri, vei observa ca, in timp, starea ta de spirit se va imbunatati si, ulterior, iti vei putea recastiga increderea si chiar productivitatea. 

  • Creeaza-ti un program de miscare

Doar gandul ca ai putea urma un program de sport sau cateva minute de miscare pe zi iti pot crea impresia ca vei fi epuizata si ca nu vei mai putea face nimic altceva in ziua respectiva. Insa, lucrurile nu stau chiar asa. Miscarea este extrem de importanta, indiferent daca suferi de sindromul burnout sau nu. Cel putin jumatate de ora de mers pe jos sau de aerobic, inot sau chiar ciclism, iti va pune sangele in miscare, te va ajuta sa faci ordine in ganduri si te va face sa te simti mult mai puternica. In plus, miscarea este strans legata si de sistemul imunitar, care, in cazul in care esti epuizata fizic si psihic, este extrem de scazut.

  • Consulta-te cu un psihoterapeut

De cele mai multe ori, atunci cand cineva se confrunta cu un astfel de episod de epuizare, are tendinta de a crede ca s-a imbolnavit si ca este ceva neinregula cu corpul sau. Este de la sine inteles, mai ales ca unele stari de oboseala si epuizare ajung sa puna pe oricine la pat. Insa, daca observi in urma unor controale ca nu ai absolut nicio problema, dar starile continua sa fie prezente, ar fi timpul sa incepi discutiile cu un psihoterapeut. Este tare important sa gasesti o persoana careia sa i te poti confesa fara jena, deoarece doar asa vei putea scoate la suprafata toate starile, gandurile si durerile care te macina si care te-au adus in starea pe care o traiesti in prezent.

 

De asemenea, stilul de viata este si el extrem de important in combaterea acestui sindrom. Incearca sa ai un program de somn regulat, de minimum 8 ore pe noapte, sa mananci cat mai echilibrat, fara prajeli si dulciuri in exces, sa lucrezi intr-un mediu sanatos, cu oameni si valori asemanatoare tie si, nu in ultimul rand, sa iti acorzi timp, rabdare si iubire. Este important sa fii tu bine, sa gasesti un echilibru, iar restul starilor si evolutia lucrurilor in bine vor veni de la sine.

 

In concluzie, majoritatea persoanelor sunt predispuse, cel putin o data in viata, sa se intalneasca cu sindrom de epuizare, burnout. Totusi, pentru a fi sigura ca nu vei ramane prea mult timp intr-o stare latenta, fara scop si dorinte, cel mai bine este sa ai persoane apropiate care sa iti fie alaturi si care sa te indrume atunci cand tu simti ca ti-ai pierdut drumul. 

 

Sursa foto: Freepik.com; Shutterstock.com

Categorii:

Programeaza un interviu azi si beneficiezi de oferta noastra limitata, salariu minim garantat de 5000 de lei!

afla detalii!