Comunicarea – Ce rol are in relatiile interpersonale?

Scris de Miruna

/home/kendrast/public_html/wp-content/themes/kendra/single.php:41:
array (size=1)
  0 => 
    array (size=4)
      'url_meniu' => string '' (length=0)
      'meniu_faq' => string 'NU' (length=2)
      'sectiuni' => 
        array (size=7)
          0 => 
            array (size=4)
              ...
          1 => 
            array (size=4)
              ...
          2 => 
            array (size=4)
              ...
          3 => 
            array (size=4)
              ...
          4 => 
            array (size=4)
              ...
          5 => 
            array (size=4)
              ...
          6 => 
            array (size=4)
              ...
      'pozitie_box_cu_meniu_in_dreapta' => string '1' (length=1)

Ce este comunicarea si care este importanta ei in viata omului? Probabil si tu iti pui aceasta intrebare. Ei bine, comunicarea reprezinta mai mult decat o disciplina. Este fundamentul tuturor relatiilor umane. Prin intermediul ei, oamenii isi exprima ideile, sentimentele si, tot cu ajutorul ei, ajung sa inteleaga emotiile si gandurile altora. Fara indoiala, comunicarea joaca un rol vital in viata sociala si nu numai, iar importanta ei nu poate fi subestimata. Tocmai de aceea, este necesar sa inveti cum sa comunici eficient pentru a iti imbunatati viata.

 

Afla de la Kendrastudio.ro tot ce trebuie sa stii despre arta comunicarii:

1. Ce este comunicarea, ce caracteristici are si care e rolul ei

Comunicarea este pur si simplu actul de transfer al informatiilor. Transmiterea mesajului de la expeditor la destinatar poate fi afectata de o gama uriasa de lucruri. Ea include emotiile persoanelor implicate, situatia culturala, mediul folosit pentru a comunica si chiar locatia. Complexitatea intregului proces este motivul pentru care abilitatile de comunicare sunt atat de apreciate: un transfer de informatii precis, eficient si lipsit de ambiguitate este, de fapt, extrem de greu de realizat.

 

Ceea ce inseamna ca rolul comunicarii e mai mult decat simpla transmitere a unor informatii. Aceasta arta necesita anumite abilitati in transmiterea sau primirea unui mesaj, indiferent daca este vorba despre simple noutati, idei sau emotii.

 

In relatii, comunicarea iti permite sa explici celuilalt ce experimentezi si care sunt nevoile tale, fiind un element foarte important. In acest caz, actul de a imparti informatii nu numai ca

2. Cate tipuri/forme de comunicare exista

Comunicarea este folosita zilnic in aproape orice mediu. Fie ca dai usor din cap ori prezinti verbal informatii unui grup mare, comunicarea este absolut necesara atunci cand construiesti relatii, impartasesti idei, imparti responsabilitati, gestionezi o echipa si multe altele.

 

Invatarea si dezvoltarea abilitatilor de comunicare te pot ajuta sa reusesti in cariera, sa fii un candidat competitiv la job si sa-ti faci prieteni. Perfectionarea dureaza timp si e necesara multa practica, astfel incat comunicarea si abilitatile interpersonale sa fie stapanite complet.

 

In vreme ce elementele comunicarii sunt: expeditorul, receptorul, contextul, mesajul si interpretarile pe care fiecare participant le da, ea se imparte in patru categorii.

 

Exista patru tipuri de comunicare pe care le folosesti zilnic:

 

Comunicarea verbala/ orala: este utilizat limbajul pentru a transfera informatii prin vorbire/semnele si este una dintre cele mai eficiente mijloace de comunicare.

 

Comunicarea nonverbala: presupune utilizarea limbajului corpului, gesturilor si expresiilor faciale pentru a transmite informatii. Ea poate fi utilizata atat intentionat, cat si fara sa iti dai seama. De exemplu, s-ar putea sa zambesti fara sa iti propui asta cand auzi o idee sau o informatie.

 

De regula, comunicarea nonverbala este utila atunci cand incerci sa intelegi gandurile si sentimentele altor persoane. E valabila si viceversa, bineinteles.

 

Daca utilizeaza un limbaj corporal „inchis”, cum ar fi bratele incrucisate, s-ar putea ca partenerul tau de discutie sa se simta nelinistit, furios sau nervos. In schimb, atunci cand are ambele picioare pe podea si bratele pe masa, sunt sanse mari ca el sa fie deschis si sa se simta bine in compania ta.

 

Principalele tipuri de comunicare nonverbala sunt: gesturile, expresiile faciale, pozitia corpului.

 

Comunicarea scrisa: este actul de a scrie, tasta sau tipari simboluri precum litere si numere, cu scopul de a trimite informatii. E-mail-urile, mesajele si discutiile avute pe chat sunt o forma comuna de comunicare scrisa.

 

Comunicarea vizuala: in cadrul ei se utilizeaza fotografii, desene, schite, grafice sau diagrame pentru a face schimb de informatii. Acest tip de comunicare este folosit adesea in timpul prezentarilor pentru a oferi un context util alaturi de comunicarea verbala.

3. Comunicarea interpersonala: cat de importanta este in relatia de cuplu

 

Comunicarea este una dintre componentele de baza ale unei relatii. Alaturi de respect, admiratie si iubire, felul in care comunica partenerii poate imbunatati sau duce la destramarea unui cuplu.

 

Tocmai de aceea, terapeutii recomanda sa vorbiti unul cu celalalt. Oricat de bine ti-ai cunoaste partenerul si oricat de mari ar fi sentimentele tale pentru el, nu ii poti citi gandurile. E necesar sa comunicati clar pentru a evita neintelegerile care pot provoca rani, furie, resentimente sau confuzii.

 

Este nevoie de doua persoane pentru o relatie si ambele au nevoi si stiluri de comunicare diferite. Fiecare cuplu trebuie sa gaseasca metode de comunicare care sa se potriveasca celor implicati. Asta necesita practica si munca asidua, iar cu toate astea comunicarea nu va fi mereu eficienta.

 

Fii clara atunci cand vrei sa ii transmiti un mesaj partenerului, astfel incat el sa poata intelege.

 

Cand faci asta, incearca sa:

 

– te opresti din a face orice altceva pentru a putea vorbi fara ca discutia sa fie intrerupta;

– gandeste-te la ce vrei sa spui;

– asigura-te ca stii exact ce vrei sa transmiti si cum;

– adapteaza mesajul astfel incat partenerul sa-l auda si sa-l inteleaga;

– vorbeste despre ce se intampla si cum te afecteaza;

– discuta despre ceea ce doresti, ce simti, ce nevoi ai, folosind expresii precum „Am nevoie sa”, „Ma simt”, „Vreau sa”;

– asuma-ti responsabilitatea pentru propriile sentimente;

– lasa deoparte propriile ganduri si incearca sa intelegi intentiile, sentimentele, nevoile si dorintele celuilalt;

– impartaseste sentimente pozitive cu iubitul/sotul tau, spune-i ce apreciezi si admiri la el;

– ramai mereu constienta de tonul vocii tale;

– negociaza si nu uita sa ramai corecta tot timpul.

 

De asemenea, nu uita ca atunci cand comunici poti spune multe fara sa vorbesti. Pozitia corporala, tonul vocii si expresiile faciale transmit toate un mesaj, iar aceste elemente ale comunicarii nonverbale pot transmite celeilalte persoane fix ce simti in acel moment.

 

Ia in calcul ca uneori poate fi dificil sa vorbesti cu cel iubit. Exista anumite experiente sau subiecte pe care poate fi greu sa le dezvolti, iar asta este perfect normal. La fel se poate intampla si in cazul partenerului tau. Totusi, daca intampinati dificultati in a comunica, iar relatia voastra se degradeaza din cauza acestui lucru, indicat ar fi sa ceri ajutorul unui specialist.

4. Ce anume te impiedica sa comunici bine cu ceilalti

Indiferent de tipul de comunicare: verbal, nonverbal, scris sau vizual, daca ea nu este eficienta, risti sa iti pui in pericol relatiile. Pe langa impedimentele fizice si tehnice, exista mai multe tipuri de bariere de comunicare pe care majoritatea persoanelor le intalnesc.

 

Una dintre barierele comunicarii eficiente este tehnologia. Majoritatea interactiunilor tale sunt sub forma de conversatii digitale, iar asta iti consuma cea mai mare parte din zi, nu-i asa? Cele mai multe persoane fac acelasi lucru. Folosesc ferestrele de chat acasa, in drum spre job, la locul de munca, practic peste tot. Se poate intampla chiar si atunci cand partenerul de discutie se afla langa.

 

Folosirea smartphone-urilor iti da o oarecare comoditate, dar expertii spun ca alegerea conversatiilor digitale poate reprezenta un factor de bariera in comunicare. De exemplu, stilul tau de a te exprima in scris poate demonstra in mod neintentionat un ton incorect care va provoca neintelegeri. Acesta il poate face pe partener sa se simta confuz, anxios, ingrijorat si neinteles.

 

Spre deosebire de comunicarea directa, in interactiunile din mediul virtual, receptorul mesajului nu poate sa mai citeasca limbajul trupului, care este un element crucial intr-o conversatie sanatoasa.

 

Ideile preconcepute impiedica si ele comunicarea. Din aceasta cauza, s-ar putea sa nu mai fi interesata sa incepi o conversatie pe tonul potrivit.

 

De asemenea, deseori se intampla ca oamenilor sa le fie teama de impresiile pe care le lasa celorlalti. A fi prea preocupata de felul in care altii te percep este posibil sa te impiedice sa comunici eficient si sanatos. Fiind prea ingrijorata, vei filtra in mod natural cea mai mare parte a continutului pe care vrei sa-l transmiti.

 

O alta bariera in fata comunicarii sanatoase o poate reprezenta lipsa timpului. Viata devine din ce in ce mai agitata, iar timpul parca zboara. De aceea, uneori poate nu redai informatii complete, ceea ce poate da nastere unor neintelegeri.

 

Desigur, poate interveni si lipsa de incredere. Cand nu poti sa te increzi in cineva, nu vei fi complet transparenta cu privire la continutul mesajului tau. Poti fi chiar negativa sau defensiva.

5. Tehnici de comunicare eficienta - Cele mai importante aspecte

Oamenii sunt fiinte sociale, ceea ce inseamna ca supravietuiesc si prospera atunci cand traiesc si lucreaza in colaborare. Asa ca e de inteles de ce comunicarea eficienta este atat de importanta. Diferenta dintre o persoana care cunoaste cum sa-ti transmita corect mesajul si una care nu si-a insusit aceste abilitati poate fi imensa.

 

Iata ce tehnici poti implementa pentru o comunicare eficienta:

 

Fii atenta la ce transmiti nonverbal. Este esential sa folosesti limbajul corpului pentru a iti comunica intentiile pozitive. La urma urmei, nimeni nu-si doreste sa comunice cu o persoana negativa sau critica. Gandeste-te la oamenii pe care nu-i placi, de exemplu. De obicei sunt neprietenosi, critici, insensibili sau agresivi fata de ceilalti, nu-i asa? Poti observa asta dupa expresia fetei sau felul in care isi pozitioneaza anumite parti ale corpului, chiar daca folosesc cuvinte frumoase si un ton placut.

 

Pentru a mentine un limbaj corporal bun, primul pas este sa faci contact vizual. Asta inseamna sa-l privesti pe interlocutor in ochi atunci cand vorbeste cu tine, dar si ori de cate ori ii vorbesti. Nu face asta intr-un mod insistent. Uneori, priveste in departare si da-i sansa sa “respire usurat”.

 

Apoi, incearca sa nu exprimi emotii negative precum soc, panica sau manie. Ai grija, de asemenea, la pozitia corpului si foloseste-te cu incredere de umor pentru a crea un raport bun cu interlocutorul.

 

Incearca sa intelegi ce spune celalalt. Multe persoane isi asteapta randul de a vorbi, uitand ca o comunicare sanatoasa inseamna sa privesti dincolo de cuvintele partenerului. Incearca sa te gandesti la mesajul pe care vrea sa ti-l comunice pentru a-i intelege nevoile. Cand vei avea raspunsul, poti replica intr-un mod care sa dea dovada de incredere. In acest fel, el va stii ca l-ai ascultat si ca iti pasa cu adevarat.

 

Pune intrebari deschise. Sunt cele la care nu se poate raspunde usor cu „da” sau „nu”. Acestea sunt importante pentru ca adesea oamenii isi filtreaza adevarate ganduri si opinii. Pentru a avea incredere in cei cu care comunici, trebuie sa ii indrumi spre a iti dezvalui adevaratele dorinte si motive.

 

Accepta ca altii gandesc diferit. Nu trebuie sa iti schimbi opiniile doar pentru ca sunt diferite de ale altora. Se poate dovedi obositor pentru ambii participanti la discutie. Accepta doar ca oamenii sunt diferiti, iar parerile lor la fel.

6. Calitatile unui bun ascultator - Cum poti sa te transformi in unul

Exista diferite tipuri de ascultatori. Unii oameni asculta doar pana cand primesc un raspuns. Altii vor sa auda doar propriile nevoi si ganduri. Si mai sunt cei care sunt cu adevarat atenti, incercand sa inteleaga ce li se transmite.

 

Un bun ascultator este cel care pune pauza monologului sau interior si acorda atentie deplina persoanei care vorbeste. Asta inseamna sa elimini orice te-ar putea distrage: telefonul mobil, laptopul si chiar televizorul. Nu este momentul sa iti arati abilitatile de multitasking.

 

Si, cum interesul este un element esential al ascultarii, te transformi intr-un detectiv cand te hotarasti sa asculti cu adevarat. Aduni informatii si esti dornica sa descoperi mai multe despre ceea ce simte omologul tau. Oricat de multe ai afla, curiorizatatea ta nu este usor de oprit. Este inca una dintre calitatile unui bun ascultator.

 

Daca in timp ce asculti incepi deja sa-ti judeti partenerul de discutie, trebuie sa te opresti. Amana-ti reactiile si fa-le cunoscute la sfarsitul monologului, in caz contrar vei rata detalii fundamentale si poate nu vei intelege pe deplin ce vrea sa ti se spuna. Asta inseamna, de asemenea, sa nu-l intrerupi.

 

Cand asculti, incearca sa vezi lucrurile si din punctul lui de vedere. Chiar daca nu se aliniaza cu propria ta viziune asupra lumii, este fundamental sa ramai interesata si atenta.

 

In special, un bun ascultator isi cunoaste limitele. Exista discutii care pot deveni obositoare pentru tine si deloc nesanatoase pentru partenerul tau de discutie.

 

 

Arta comunicarii nu este una usoara, dar poate fi invatata si practicata in timp. Prea multi oameni cred ca abilitatile de comunicare sunt scrise in ADN-ul unei persoane. Desi este adevarat ca atributele individuale pot face mai usor de dobandit aceste calitati, ele pot fi capatate prin munca. Tine cont de sfaturile de mai sus, exerseaza, urmareste discursuri motivationale si citeste mult pe aceasta tema pentru a invata sa comunici cat mai corect.

 

 

Sursa foto: Shutterstock.com

 

Categorii:

Programeaza un interviu azi si beneficiezi de oferta noastra limitata, salariu minim garantat de 1000 de dolari!

afla detalii!