Inteligenta emotionala – Definitie si Teorii

Scris de miruna

Categorii:

Inteligenta emotionala – Definitie si Teorii, kendrastudio.ro, imagine 1
/var/www/vhosts/kendrastudio.ro/httpdocs/wp-content/themes/kendra/single.php:65:
array (size=1)
  0 => 
    array (size=4)
      'url_meniu' => string '' (length=0)
      'meniu_faq' => string 'NU' (length=2)
      'sectiuni' => 
        array (size=5)
          0 => 
            array (size=4)
              ...
          1 => 
            array (size=4)
              ...
          2 => 
            array (size=4)
              ...
          3 => 
            array (size=4)
              ...
          4 => 
            array (size=4)
              ...
      'pozitie_box_cu_meniu_in_dreapta' => string '1' (length=1)

In anul 1995, psihologul si jurnalistul stiintific Daniel Goleman a publicat o carte ce avea rolul de a introduce cea mai mare parte a lumii in conceptul inteligentei emotionale. Ideea ca abilitatea de a intelege si de a gestiona emotiile creste foarte multe sansele de succes s-a propagat rapid si a influentat modul in care gandesc oamenii despre sentimente si comportament in general.

            Dar ce este si cum arata aceasta inteligenta emotionala, de fapt? Cum se manifesta in viata de zi cu zi?

            Raspunsul acestor intrebari si multe alte informatii despre teoria inteligentei emotionale, componentele si tipurile acesteia iti vor fi prezentate de echipa KendraStudio in cele ce urmeaza.

1. Ce este inteligenta emotionala - Definitie

Prima definitie a inteligentei emotionale a fost oferita de Peter Salovey si John Mayer in articolul de referinta „Inteligenta emotionala” publicat in revista „Imagination, Cognition and Personality”. Ei au definit-o ca fiind capacitatea de a monitoriza sentimentele celorlalti, de a discrimina intre ele si de a utiliza informatiile pentru a ghida gandirea si actiunile cuiva.

Inteligenta emotionala (EI) se refera la capacitatea unei persoane de a-si gestiona si controla emotiile proprii, dar si de a le intelege pe cele ale persoanelor din jur. Cu alte cuvinte,  EI se refera la perceperea, controlul si evaluarea tuturor sentimentelor. Unii cercetatori sugereaza faptul ca aceasta poate fi invatata si intarita prin cunoastere, in timp ce altii sustin ca este o caracteristica innascuta.

 

            Capacitatea de a exprima si controla emotiile este esentiala, dar la fel este si cea de a intelege, interpreta si raspunde sentimentelor celorlalti. Imagineaza-ti o lume in care nu ai putea empatiza cand un prieten se simte trist sau cand un coleg de munca este suparat ori abatut.

 

Psiholgii definesc aceasta abilitate drept inteligenta emotionala, iar unii experti chiar afirma faptul ca aceasta poate fi mult mai importanta decat IQ-ul in succesul general din viata.

 

            Astfel, inteligenta emotionala, cunoscuta si sub numele de coeficient emotional, este abilitatea de a intelege, utiliza si gestiona propriile emotii in moduri pozitive, de a te elibera de stres, de a comunica intr-un mod eficient, de a empatiza cu ceilalti, de a depasi provocarile si de a atenua conflictele. Mai mult decat atat, EI te ajuta sa construiesti relatii mai puternice, sa reusesti la scoala si sa iti creezi o cariera, urmandu-ti in acest fel obiectivele personale. De asemenea, te poate ajuta sa te conectezi cu sentimentele tale si sa transformi intentia in actiune si sa iei decizii in cunostinta de cauza cu privire la ceea ce conteaza cel mai mult pentru tine.

2. Teoria inteligentei emotionale si componentele ei

Daniel Goleman a ajutat la popularizarea ideii de EI si a prezentat conceptul de ca fiind bazat pe patru elemente:

 

 

 

  • Auto-constientizarea

 

            Primul element al teoriei inteligentei emotionale – A fi constient de sine inseamna sa te intelegi. Adica sa reusesti sa constientizezi ce te face sa desfasori anumite actiuni, care sunt calitatile si defectele tale ca persoana si ca lider ori trainer.

 

Apoi poti incepe si sa intelegi de ce te simti intr-un fel anume si ce iti poate schimba starea de spirit. „Este normala aceasta emotie sau ar trebuie sa ma simt altfel?” – poate fi una dintre intrebarile care te macina. Daca iti poti gestiona sentimentele, poti identifica si impactul acestora asupra ta si asupra echipei cu care lucrezi.

Pe scurt, iti recunosti propriile emotii si modul in care acestea iti afecteaza gandurile si comportamentul. Iti cunosti punctele forte si pe cele slabe si ai incredere in tine.

 

  • Auto-managementul

 

            Prin controlul asupra a ceea ce spui si faci, respingand in acelasi timp tentatia de a lua decizii pripite, poti sa fii responsabil pentru actiunile tale. Prin urmare, reduci sansa de a-ti compromite valorile. Alte aspecte care sunt cultivate in acest element sunt: aratarea si aplicarea activa a constiinciozitatii, increderea, conducerea si adaptarea la schimbare, dorinta de succes si initiativa de a gandi rapid si de a actiona creativ sau inovator pentru rezolvarea problemelor.

Pe scurt: Iti poti controla sentimentele si comportantele impulsive si iti poti gestiona emotiile in moduri eficiente. In plus, poti sa iei initiativa, sa respecti angajamentele si sa te adaptezi circumstantelor in  orice moment.

 

  • Constiinta sociala

 

 

Constientizarea sociala este capacitatea unui lider de a intelege emotiile membrilor echipei pe care o gestioneaza si de a se face inteles. Capacitatea de a trata oamenii in functie de reactiile emotionale este un criteriu esential. Acest domeniu este legat de empatie: abilitatea de a intelege si de a vedea lucrurile din perspectiva oamenilor din jur, de a aprecia diversitatea si de a constientiza atributiile organizationale.

Pe scurt, esti o persoana empatica. Poti sa intelegi emotiile, nevoile si preocuparile celorlalte persoane, poti prelua indicii emotionali si poti sa te simti confortabil social.

 

  • Aptitudini sociale

 

            Este al patrulea si ultimul element din teoria inteligentei emotionale a lui Goleman, care leaga leadership-ul si inteligenta emotionala la locul de munca. Liderii cu bune abilitati sociale sunt adesea foarte buni comunicatori.

 

Liderii care sunt buni in a face aceasta activitate sunt, de asemenea, priceputi si la rezolvarea conflictelor, la comunicarea clara a viziunii catre membrii organizatiei. Gasirea solutiilor, cautarea motivatiei si inspiratiei pentru intreaga echipa sunt alte calitati de care trebuie sa dispuna un conducator. Persoanele cu astfel de aptitudini sunt experte in a-si face colegii sa le sprijine si reusesc sa fie un exemplu pentru ceilalti, demonstrand valori si comportamente demne de a conduce o echipa.

Pe scurt, stii cum sa dezvolti si sa mentii relatii bune, sa comunici clar ideile si sa inspiri sau sa influentezi alte persoane. Te descurci in gestionarea conflictelor si lucrezi bine in echipa. Inteligenta emotionala in leadership poate fi incadrata aici, deoarecese presupune ca recunosti dinamica si puterea intr-o organizatie sau intr-un grup mare de oameni care sunt uniti pentru indeplinirea aceluiasi scop.

3. Nivelurile inteligentei emotionale

Cercetatorii sugereaza ca exista patru niveluri diferite de inteligenta emotionala – perceptia emotionala, capacitatea de a reactiona folosind emotii, abilitatea de a intelege sentimentele si de a le gestiona. Iata explicatiile fiecarui nivel in parte:

 

  • Perceperea emotiilor: Primul pas in intelegerea emotiilor este de a le percepe cu acuratete. In multe cazuri, aceasta ar putea implica descifrarea semnelor nonverbale, cum ar fi limbajul corpului si expresiile faciale.
  • Reactia prin intermediul emotiilor: Urmatorul pas implica utilizarea emotiilor pentru a promova gandirea si activitatea cognitiva. Sentimentele ne ajuta sa acordam prioritate lucrurilor care ne starnesc atentia si ne fac sa reactionam. Astfel, raspundem emotional la lucruri care ne atrag atentia.
  • Intelegerea emotiilor: Emotiile pe care le percepem pot avea o mare varietate de semnificatii. Daca cineva exprima furie, observatorul trebuie sa interpreteze ce ar putea insemna acel lucru. De exemplu, daca seful tau se comporta intr-un mod furios, ar putea inseamna ca este nemultumit de munca ta, ar putea fi din cauza ca a luat o amenda in drum spre birou in dimineata respectiva sau poate a fost implicat intr-o cearta.
  • Gestionarea emotiilor: Capacitatea de a gestiona emotiile in mod eficient este o parte esentiala a inteligentei emotionale, fiind astfel cel mai inalt nivel. Reglarea raspunsurilor emotionale, precum si reactia la emotiile altora sunt toate aspectele relevante ale managementului emotional.

 

            Aceste patru ramuri ale acestui model sunt clasificate in functie de complexitate – de la procesele de baza la nivelurile inferioare, pana la cele mai avansate.

 

De exemplu, cele mai scazute niveluri implica perceperea si exprimarea emotiei, in timp ce cele superioare necesita o implicare constienta mai buna si gestionarea sentimentelor.

 

            Inteligenta emotionala a umplut o lacuna in intelegerea generala a abilitatilor personale, in special pentru psihologi. Cand conceptul a fost introdus pentru prima data, specialistii si-au dat seama ca acesta era aspectul inteligentei care lipsea.

 

Astfel, legatura dintre inteligenta emotionala si psihologie a ajuns sa fie una stransa, fiind interdependente.

4. Moduri de dezvoltare a inteligentei emotionale

Sa fii inteligent din punct de vedere emotional este foarte important. Dar ce pasi trebuie sa urmezi pentru a-ti dezvolta aceasta EI? Daca esti in cautare de sfaturi si de solutii, tine cont de cele ce urmeaza:

 

  • Asculta! – Daca iti doresti sa intelegi ce simt alti oameni, primul pas este sa acorzi atentie. Fa-ti timp pentru a asculta ceea ce persoanele din jur incearca sa iti spuna, atat verbal, cat si non-verbal. Limbajul corpului poate avea multa semnificatie. Cand simti ca cineva se comporta intr-un anumit fel, ia in considerare faptul ca exista diferiti factori ce pot contribui la aceasta emotie pe care persoana din fata ta o simte.
  • Empatizeaza! – Preluarea emotiilor este esentiala – este ideal sa fii capabil sa te pui in locul altcuiva pentru a intelege cu adevarat punctul lui de vedere si modul in care se simte. Exerseaza empatizarea cu alte persoane! Imagineaza-ti cum te-ai simti in situatia lor. Astfel de activitati te vor ajuta sa iti construiesti o intelegere emotionala a unei situatii specifice, precum si sa iti dezvolti abilitati mai puternice pe termen lung.
  • Reflecteaza! – Capacitatea de a constientiza emotiile este o parte importanta a inteligentei emotionale. Ia in considerare modul in care propriile tale sentimente iti influenteaza deciziile si comportamentul. Cand te gandesti la modul in care reactioneaza alte persoane, evalueaza rolul pe care il joaca trairile lor in acele situatii.
  • Fa-ti un jurnal! – Acesta te ajuta sa iti imbunatatesti constiinta de sine. Scrierea gandurilor te poate duce la un grad mult mai inalt de constientizare a emotiilor. Intelegi ce ai facut, de ce, cum te-ai simtit sau cum ai actionat? Ce ai facut bine si ce nu? Ce ai putea sa imbunatatesti la reactiile tale? Doar reflectand la acest lucru in fiecare zi iti vei spori intelegerea de sine si vei deveni o mai buna versiune a ta.
  • Fii calm! – Uneori, regula de trei secunde te poate ajuta! Atunci cand te simti nervoasa, incearca sa iei totul usor si cu rabdare. Fa o pauza, numara pana la trei si apoi intreaba-te: „De ce?”, „Ce poti face pentru a contracara acest lucru?”. O emotie este o stare de spirit. Indiferent de modul in care te simti, poti sa vii cu un sentiment pozitiv pentru a te asigura ca atragi toate energiile bune asupra ta!
  • Intelege-ti valorile! – Fa-ti timp pentru a intelege ce crezi si care sunt valorile tale. Acorda-ti momente pentru a-ti stabili principiile si obiectivele pe care nu vrei sa le compromiti. Daca stii ce este important pentru tine, deciziile vor fi mult mai usor de luat si care vor fi in acord cu lucrurile in care crezi.
  • Obiective – Pentru fiecare persoana, obiectivele sunt importante. Astfel, scrie pe o lista motivele pentru care iti doresti sa obtii acel lucru. Acestea vor fi motivatia pentru situatiile in care simti ca ai dat de greu.
  • Transforma situatiile negative in unele pozitive – De fiecare data cand se ivesc lucruri dificile intreaba-te: „Ce pot invata din asta?”. Scrie de fiecare data intr-un jurnal si daca in viitor cand se va repeta situatia, vei sti cum sa reactionezi astfel incat sa nu te mai afecteze.

 

            De ce se simte o persoana intr-un fel anume?! Exista factori nevazuti care ar putea contribui la aceste sentimente?! Cum difera emotiile tale de ale lor?! Pe masura ce gasesti raspunsuri la astfel de intrebari poti sa constati ca devine mai usor sa intelegi rolul pe care il joaca emotiile in modul oamenilor de a reactiona, de a gandi sau de a se comporta.

 

            Inteligenta emotionala este un aspect fara de care oamenii nu ar putea interactiona. Intelegerea emotiilor, sentimentelor si a trairilor este importanta pentru a sti sa reactionezi atunci cand intampini o situatie!

 

Sursa foto: shutterstock.com

Programeaza un interviu azi si beneficiezi de oferta noastra limitata, salariu minim garantat de 5000 de lei!

afla detalii!